Maria Zaronikola

Forum Replies Created

Viewing 3 reply threads
  • Author
    Posts
    • #2051
      Maria Zaronikola
      Participant
        @marzar

        Καλησπέρα σας! Επισυνάπτω μία πρόταση ατομικού διδακτικού προγράμματος για τη διαχείριση του χρόνου μέσω STEAM.

        Attachments:
        You must be logged in to view attached files.
      • #1971
        Maria Zaronikola
        Participant
          @marzar

          ΣΤΑΔΙΟ 2 (συνέχεια)
          Μαθηματικά και καλλιτεχνικά μοντέλα υπολογισμού του χρόνου για σχολικές και εξωσχολικές δραστηριότητες
          Μαθηματικά Μοντέλα:
          1. «Κύβος Δραστηριοτήτων» με χρονική διάρκεια
          Κάθε πλευρά του κύβου έχει μια δραστηριότητα και τον χρόνο που διαρκεί (σε αριθμό και εικόνα). Ο μαθητής ρίχνει τον κύβο, εκτελεί τη δραστηριότητα και μετρά αν τηρήθηκε ο χρόνος.
          2. «Ρολόι-Παζλ»
          Οι ώρες της ημέρας (ή δραστηριότητες) κόβονται σε κομμάτια παζλ που ο μαθητής συναρμολογεί με βάση τη χρονική σειρά και διάρκεια.
          3. «Διαδρομή με Στάσεις»
          Ένα χαρτί απεικονίζει μια διαδρομή σαν λεωφορείο με στάσεις, όπου κάθε στάση είναι μία εξωσχολική δραστηριότητα (π.χ. επίσκεψη γιαγιάς – σούπερ μάρκετ – παιδική χαρά). Ο μαθητής κολλάει χρωματιστά αυτοκόλλητα ή ζωγραφίζει κάθε στάση όταν την ολοκληρώνει στον σωστό χρόνο.
          4. «Χρονική Σκάλα»
          Δημιουργείται μια «σκάλα» από χαρτόνι ή ψηφιακή, όπου κάθε σκαλοπάτι είναι μια εξωσχολική δραστηριότητα με χρονικό όριο. Ο μαθητής ανεβαίνει στη «σκάλα της ημέρας» μόνο όταν ολοκληρώνει τη δραστηριότητα στον χρόνο της.

          Καλλιτεχνικά Μοντέλα:
          1. «Ημερήσιος πίνακας – κόμικ»
          Ο μαθητής δημιουργεί ένα κόμικ με ήρωα τον εαυτό του και ζωγραφίζει κάθε καρέ με τη δραστηριότητα και την ώρα που την κάνει. Έτσι κατανοεί τη ροή της ημέρας.

          2. «Χρονική γιρλάντα»
          Δημιουργεί μια γιρλάντα με κύκλους από χαρτόνι. Κάθε κύκλος δείχνει μια ώρα και μια δραστηριότητα με σχέδιο. Η σειρά των κρίκων αναπαριστά τη χρονική ακολουθία.

          3. «Ρούχα του χρόνου» σε μανταλάκια
          Φτιάχνει μικρά ρούχα από χαρτί (π.χ. μπλουζάκι: «πρωινό», παντελόνι: «σχολείο») και τα κρεμάει με μανταλάκια σε σχοινί με χρονική σειρά. Δίπλα σημειώνει και την ώρα.

          4. «Μουσική Καμπάνα»
          Καθεμία από τις εξωσχολικές δραστηριότητες (π.χ. βόλτα, λουτρό, τηλεόραση) συνδέεται με έναν συγκεκριμένο ήχο/μελωδία. Ο ήχος ενεργοποιείται για να σημάνει την έναρξη και το τέλος της δραστηριότητας.

          1. Αξιολόγηση της κατεκτημένης γνώσης: Πρέπει οι μαθητές να λένε σωστά την ώρα;
          Οι μαθητές με νοητική αναπηρία δεν είναι απαραίτητο να λένε με ακρίβεια την ώρα. Η έμφαση δίνεται στην αναγνώριση βασικών χρονικών σημείων της ημέρας (π.χ. πότε είναι το διάλειμμα, πότε τελειώνει μια δραστηριότητα) και στην κατανόηση της διάρκειας δραστηριοτήτων.

          2. Αυτο-αξιολόγηση από τους μαθητές: Πώς μπορούν να ελέγχουν αν διαχειρίστηκαν σωστά τον χρόνο τους;
          • Χρονικά Ημερολόγια με Εικόνες: Οι μαθητές χρησιμοποιούν ημερολόγια με εικόνες για να σημειώνουν τις δραστηριότητες που ολοκλήρωσαν.
          • Χρήση Χρονικών Βοηθημάτων: Συσκευές όπως το Time Timer ή εφαρμογές που δείχνουν οπτικά το πέρασμα του χρόνου βοηθούν τους μαθητές να αντιληφθούν τη διάρκεια των δραστηριοτήτων .
          • Καταγραφή Ολοκληρωμένων Δραστηριοτήτων: Οι μαθητές μπορούν να χρησιμοποιούν απλές λίστες ελέγχου ή πίνακες «Τώρα – Μετά» για να σημειώνουν τις δραστηριότητες που ολοκλήρωσαν.
          3. Ανατροφοδότηση: Πώς παρέχεται και τι είδους είναι;
          Η ανατροφοδότηση πρέπει να είναι άμεση, συγκεκριμένη και ενισχυτική. Διάφορα είδη ανατροφοδότησης:
          • Άμεση και Θετική Ενίσχυση: Έπαινος συγκεκριμένων συμπεριφορών την ώρα που συμβαίνουν.
          • Οπτικά Σήματα: Χρήση συμβόλων ή χρωμάτων για να δείξουν την πρόοδο ή την ανάγκη για βελτίωση.
          • Ανατροφοδότηση από Συνομηλίκους: Με διακριτικότητα για να μη δημιουργεί άγχος.
          • Αυτοανατροφοδότηση : Ο ίδιος ο μαθητής συμμετέχει στη διαδικασία.

        • #1931
          Maria Zaronikola
          Participant
            @marzar

            Στάδιο 2ο
            ΕΙΔΙΚΟΙ ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΙ ΣΤΟΧΟΙ
            Στόχος 1
            • Συμπεριφορά: Ο μαθητής θα δημιουργήσει το δικό του ηχητικό αρχείο που θα περιγράφει την πορεία μιας τυπικής καθημερινής δραστηριότητας και θα καταγράψει τον χρόνο που χρειάζεται κάθε δραστηριότητα.
            • Συνθήκη: Με τη χρήση εφαρμογής για ηχογράφηση.
            • Κριτήριο: Ο μαθητής θα καταγράψει με ακρίβεια 4 διαφορετικές δραστηριότητες και τις χρονικές τους διάρκειες με 80% ακρίβεια και θα περιγράψει τη διαδικασία του κάθε βήματος.
            Στόχος 2
            • Συμπεριφορά: Ο μαθητής θα δημιουργήσει ένα ρομπότ που θα ακολουθεί ένα χρονοδιάγραμμα και θα εκτελεί συγκεκριμένες εργασίες σε ορισμένο χρόνο.
            • Συνθήκη: Χρησιμοποιώντας το πρόγραμμα Scratch για να προγραμματίσει το ρομπότ.
            • Κριτήριο: Ο μαθητής θα προγραμματίσει το ρομπότ να ολοκληρώνει 4 από τις 5 δραστηριότητες του καθημερινού προγράμματος με 90% ακρίβεια στον χρόνο που έχει ορίσει.
            Στόχος 3
            • Συμπεριφορά: Ο μαθητής θα χρησιμοποιήσει αντικείμενα και παιχνίδια για να αναπαραστήσει το χρόνο, δημιουργώντας μικρά σκηνικά δραστηριοτήτων (π.χ. παιχνίδι με ρολόγια και μικρές κούκλες που δείχνουν τις καθημερινές δραστηριότητες).
            • Συνθήκη: Με τη χρήση αντικειμένων και παιχνιδιών (π.χ. κούκλες, ρολόγια, τουβλάκια) για τη δημιουργία δραστηριοτήτων.
            • Κριτήριο: Ο μαθητής θα μπορέσει να αναπαραστήσει 3 βασικές καθημερινές δραστηριότητες σε χρονολογική σειρά με 80% ακρίβεια.
            Στόχος 4
            • Συμπεριφορά: Ο μαθητής θα σχεδιάσει μία χρονική γραμμή ή ένα «ρολόι» με ζωγραφιές που να απεικονίζει τη δική του καθημερινή ρουτίνα.
            • Συνθήκη: Με τη χρήση καλλιτεχνικών υλικών (χρώματα, χαρτόνια, αυτοκόλλητα, κ.λπ.) και καθοδήγηση.
            • Κριτήριο: Ο μαθητής θα δημιουργήσει ένα οπτικό χρονοδιάγραμμα με τουλάχιστον 5 δραστηριότητες σε σωστή ακολουθία με 80% ακρίβεια.
            Στόχος 5
            • Συμπεριφορά: Ο μαθητής θα μάθει να συγκρίνει χρονικές διάρκειες (π.χ. 5 λεπτά, 10 λεπτά) και να επιλέγει ποια δραστηριότητα μπορεί να ολοκληρώσει εντός του διαθέσιμου χρόνου.
            • Συνθήκη: Με τη χρήση οπτικών βοηθημάτων (όπως χρονοδιακόπτης ή εικόνες που δείχνουν δραστηριότητες με συγκεκριμένη διάρκεια) και καθοδήγηση από τον δάσκαλο για τον προσδιορισμό της σωστής χρονικής διάρκειας.
            • Κριτήριο: Ο μαθητής θα μπορεί να επιλέξει σωστά τουλάχιστον 3 δραστηριότητες που μπορούν να ολοκληρωθούν σε διαφορετικές χρονικές διάρκειες (π.χ. «Η δραστηριότητα αυτή διαρκεί 5 λεπτά και η άλλη 15 λεπτά») με τουλάχιστον 80% επιτυχία.

            ΜΕΘΟΔΟΙ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΧΡΟΝΟΥ
            1. Μέθοδος Pomodoro
            • Χρήση χρονικών διαστημάτων (π.χ. 25’ εργασία / 5’ διάλειμμα).
            • Ιδανική για μαθητές με δυσκολία συγκέντρωσης.
            2. Οπτικά ημερολόγια / εβδομαδιαίοι πίνακες
            • Με εικόνες, χρώματα και απλές λέξεις.
            • Μπορούν να δημιουργηθούν ως project με Canva ή χαρτόνι.
            3. Πίνακας «Τώρα – Μετά» (Now – Next)
            • Ο πίνακας «Τώρα – Μετά» δείχνει τις δραστηριότητες που πρέπει να ολοκληρωθούν άμεσα (Τώρα) και αυτές που ακολουθούν (Μετά).
            • Ενίσχυση προβλεψιμότητας και μετάβασης.
            4. Time Timer ή Time Tracking Apps
            • Εφαρμογές που δείχνουν με χρώματα τον χρόνο που απομένει.
            5. Μέθοδος Eisenhower (προτεραιοποίηση)
            • Ο μαθητής χρησιμοποιεί χρωματιστές κάρτες για να οργανώσει τις δραστηριότητές του (προτεραιότητα σε αυτές που είναι πιο σημαντικές και επείγουσες).
            6. Ανάλυση Καθηκόντων (Task Analysis)
            • Η ανάλυση καθηκόντων περιλαμβάνει την αποδόμηση σύνθετων εργασιών σε μικρότερα, πιο διαχειρίσιμα βήματα.

          • #1929
            Maria Zaronikola
            Participant
              @marzar

              Στάδιο 1ο
              Ι. Σημασία της διαχείρισης του χρόνου και των προκλήσεων που αντιμετωπίζουν οι μαθητές/ μαθήτριες με ήπια νοητική αναπηρία που φοιτούν στα τμήματα ένταξης
              Η διαχείριση του χρόνου είναι σημαντική δεξιότητα για τη σχολική και κοινωνική επιτυχία των μαθητών/μαθητριών με ήπια νοητική αναπηρία που φοιτούν σε τμήματα ένταξης. Τα παιδιά αυτά αντιμετωπίζουν δυσκολίες στην κατανόηση του χρόνου, στην οργάνωση και στον προγραμματισμό εργασιών, στη διαχείριση εναλλαγών και στη διατήρηση της προσοχής και του κινήτρου. Για την υποστήριξή τους προτείνονται στρατηγικές όπως η χρήση οπτικών εργαλείων, η εφαρμογή σταθερών ρουτινών, η διάσπαση των εργασιών σε μικρά βήματα και η συνεργασία με την οικογένεια.
              ΙΙ. Παραδείγματα διαχείρισης χρόνου από την καθημερινότητα μαθητών/μαθητριών με ήπια νοητική αναπηρία
              Παραδείγματα στο σχολείο: η ολοκλήρωση σχολικών εργασιών μέσα σε συγκεκριμένο χρονικό πλαίσιο διευκολύνεται με χρονόμετρα και απλά σχέδια εργασίας. Η ομαλή μετάβαση από το μάθημα στο διάλειμμα ενισχύεται μέσω οπτικών υπενθυμίσεων.
              Παραδείγματα στο σπίτι: η οργάνωση της καθημερινότητας με σταθερό πρόγραμμα (φαγητό, διάβασμα, παιχνίδι) βοηθά τα παιδιά να κατανοήσουν τη ροή του χρόνου. Η σωστή προετοιμασία για σχολικές εκδρομές με λίστες ελέγχου και η συμμετοχή σε ομαδικές δραστηριότητες με χρονικά όρια ενισχύουν τη λειτουργικότητά τους και καλλιεργούν την αίσθηση ευθύνης και συνέπειας.
              ΙΙΙ. Πεδία και Συνθήκες Διαχείρισης Χρόνου
              Η ικανότητα διαχείρισης χρόνου επηρεάζεται από τον όγκο και την πολυπλοκότητα των καθηκόντων (π.χ. απλό φύλλο εργασίας- ομαδικό πείραμα), το πλαίσιο όπου εκτελούνται (τάξη, εκδρομή, σπίτι) και ατομικούς παράγοντες όπως η διάθεση, η κόπωση και η διάσπαση προσοχής, που μεταβάλλουν τη δυσκολία της ίδιας δραστηριότητας από μέρα σε μέρα.
              IV. Ορισμός τρόπων – διαδικασιών εκτίμησης της διάρκειας επιμέρους δράσεων
              Για την εκτίμηση και ανάπτυξη δεξιοτήτων διαχείρισης χρόνου σε μαθητές/μαθήτριες με ήπια νοητική αναπηρία προτείνονται πρακτικές τεχνικές όπως: η οπτικοποίηση του χρόνου με Time Timer, η καταγραφή διάρκειας με χρονόμετρο, η χρήση καρτών “Πριν–Μετά” για σύγκριση εκτιμώμενου και πραγματικού χρόνου και η ενσωμάτωση STEAM δραστηριοτήτων με χρονικό προγραμματισμό μέσω Scratch ή Bee-Bot. Επίσης η προφορική εκτίμηση χρόνου από τον ίδιο τον μαθητή, η καταγραφή μέσων χρόνων και ο διαχωρισμός δραστηριοτήτων σε επιμέρους βήματα συμβάλλουν στην αυτορρύθμιση και στην αποτελεσματικότερη διαχείριση του χρόνου.
              V. Προαπαιτούμενες γνώσεις δεξιότητες και δυσκολίες-περιορισμοί
              Για να διαχειριστεί ένας μαθητής ή μια μαθήτρια με ήπια νοητική αναπηρία τον χρόνο, πρέπει να κατανοεί βασικές έννοιες όπως πριν, μετά, τώρα και διάρκεια, να αναγνωρίζει την ώρα σε ψηφιακό ή αναλογικό ρολόι, και να οργανώνει τις δραστηριότητές του σε χρονική ακολουθία. Απαιτείται επίσης να μπορεί να συγκεντρώνεται, να ακολουθεί απλές οδηγίες βήμα-βήμα και να χρησιμοποιεί βοηθήματα όπως χρονοδιακόπτες ή κάρτες δραστηριοτήτων για να ολοκληρώνει καθημερινές ρουτίνες με αυτονομία.
              Υπάρχουν όμως δυσκολίες που περιορίζουν την ικανότητά τους να διαχειριστούν το χρόνο. Συχνά δυσκολεύονται να κατανοήσουν αφηρημένες έννοιες ή να εκτιμήσουν τη διάρκεια μιας δραστηριότητας. Η έλλειψη συγκέντρωσης, η παρορμητικότητα και η ανάγκη συνεχούς υπενθύμισης τους δυσκολεύει να ολοκληρώσουν ή να μεταβούν σε νέες δραστηριότητες. Οι δεξιότητες που αποκτούν στο σχολείο συχνά δεν μεταφέρονται εύκολα σε άλλα περιβάλλοντα, ενώ οι χρονικοί περιορισμοί μπορεί να προκαλέσουν συναισθηματικές αντιδράσεις, όπως άγχος.

          Viewing 3 reply threads