Κότσαλα Αναστασία
Forum Replies Created
-
AuthorPosts
-
-
May 8, 2025 at 5:26 pm #2020
Επισυνάπτω το σχέδιο μαθήματος
Attachments:
You must be logged in to view attached files. -
April 29, 2025 at 4:22 pm #1956
Όσον αφορά στα μαθηματικά, μπορούν να χρησιμοποιηθούν για να μάθουν οι μαθητές να ορίζουν τα χρονικά διαστήματα υπολογίζοντας τη διάρκεια μεταξύ δραστηριοτήτων (π.χ. 15 λεπτά για το φαγητό, 30 λεπτά για παιχνίδι). Να δημιουργούν τις γραμμές χρόνου καθορίζοντας μια “γραμμή της ημέρας” με ώρες και δραστηριότητες και να χρησιμοποιούν την αναπαράσταση δεδομένων απαντώντας στα ερωτήματα, πόσες ώρες κοιμάμαι, πόσες παίζω, πόσες διαβάζω με διάγραμμα ράβδων με απλά σύμβολα.
Για το καλλιτεχνικό μέρος μπορεί να γίνει η κατασκευή ενός ρολογιού από χαρτόνι με κινούμενους δείκτες ή η δημιουργία ενός ημερήσιου ημερολογίου σε μορφή κόμικ όπου ο μαθητής ζωγραφίζει τις δραστηριότητες και τη διάρκειά τους και να χρησιμοποιηθεί ο χρωματικός κώδικας ώστε η κάθε δραστηριότητα έχει δικό της χρώμα (π.χ. κόκκινο για μελέτη, μπλε για παιχνίδι). Για την κατασκευή του ρολογιού, χρειάζονται χαρτόνια, ψαλίδια και δείκτες. Χρειάζεται εξάσκηση για την εκμάθηση της ώρας με αναλογικό ρολόι και ασκήσεις αντιστοίχισης ώρας με δραστηριότητα. Για την δημιουργία κόμικ ημερήσιου ημερολογίου χρειάζεται η κατασκευή ημερήσιου προγράμματος με εικόνες, σύμβολα και χρονική διάρκεια και συζήτηση για το αν κάποιες δραστηριότητες χρειάζονται περισσότερο ή λιγότερο χρόνο. Χρήσιμο είναι και το παιχνίδι εκτίμησης χρόνου όπου ο μαθητής εκτιμά πόσο χρόνο χρειάζεται για μια ενέργεια (π.χ. να βάλει παπούτσια), μπορούν να μετρούν με χρονόμετρο και να συγκρίνουν τη διάρκεια.
Η αξιολόγηση της κατεκτημένης γνώσης προκύπτει μέσα από την παρατήρηση κατά τη διάρκεια των δραστηριοτήτων, την καταγραφή της δυνατότητας να υπολογίζει τη διάρκεια απλών δραστηριοτήτων και το αν μπορεί να αναγνωρίσει την ώρα (αναλογικά ή ψηφιακά). Οι μαθητές θα ελέγχουν αν διαχειρίστηκαν σωστά τον χρόνο τους μέσα από το ατομικό έργο, δηλαδή τη δημιουργία προσωπικού ημερήσιου προγράμματος με σωστά χρονικά διαστήματα και εικόνες/σύμβολα, μέσα από λεκτική ή οπτική ανατροφοδότηση του δάσκαλου που δίνει θετικά σχόλια, δείχνει πού ήταν ακριβής ο υπολογισμός χρόνου και πού χρειάζεται βελτίωση και τέλος με αυτοαξιολόγηση με smileys ο μαθητής επιλέγει πώς ένιωσε με τη διαχείριση χρόνου. Η ανατροφοδότηση μπορεί να είναι άμεση με οπτικά σήματα και αυτοκόλλητα επιβράβευσης, προσαρμοσμένη ανάλογα με τις ανάγκες του μαθητή για περισσότερη υποστήριξη σε εκμάθηση ώρας αν διαπιστωθεί δυσκολία ή καθοδηγητική με ερωτήσεις (πχ τι μπορούσες να κάνεις διαφορετικά για να προλάβεις το παιχνίδι;) -
April 26, 2025 at 4:40 pm #1919
Κάποιοι ειδικοί διδακτικοί στόχοι ακολουθώντας τη δομή συμπεριφορά – συνθήκη – κριτήριο, μπορούν να είναι οι εξής: Ο πρώτος στόχος περιλαμβάνει, ως προς τη συμπεριφορά ο μαθητής να επιλέγει σωστά τη σειρά εκτέλεσης καθημερινών δραστηριοτήτων, ως προς τη συνθήκη να εφαρμόζονται 5 καθημερινές δραστηριότητες με κάρτες και ως προς το κριτήριο να έχει τουλάχιστον 80% επιτυχία, σε 3 συνεχόμενες προσπάθειες. Ο δεύτερος στόχος περιλαμβάνει σχετικά με τη συμπεριφορά ο μαθητής θα δημιουργεί ένα εβδομαδιαίο πρόγραμμα δραστηριοτήτων, σχετικά με τη συνθήκη να γίνεται με χρήση απλού ψηφιακού εργαλείου (π.χ. πίνακας με εικονίδια) και ως προς το κριτήριο να γίνεται με καθοδήγηση στην αρχή και να προκύπτει σταδιακή αυτονόμηση σε 4 βδομάδες.
Κάποιες κατάλληλες και προσαρμοσμένες μέθοδοι για μαθητές με ήπια νοητική αναπηρία είναι τα οπτικά χρονοδιαγράμματα (χρήση εικόνων και συμβόλων για τις καθημερινές δραστηριότητες, οπτικοποίηση του χρόνου και της αλληλουχίας), το Timer (οπτικό ή ηχητικό εργαλείο που δείχνει τον χρόνο που απομένει για κάθε εργασία), η κατάτμηση εργασιών, η χρήση ψηφιακών εφαρμογών (για απλές ειδοποιήσεις και υπενθυμίσεις), η καλλιτεχνική οπτικοποίηση χρόνου (STEAM – Art Integration, με δημιουργία χειροποίητων ρολογιών κλπ), παιχνίδια STEM με θέμα τον χρόνο όπως ο προγραμματισμός ρομπότ σε συγκεκριμένο χρόνο κτλ. -
April 24, 2025 at 9:34 am #1888
Η διαχείριση του χρόνου είναι μια σημαντική δεξιότητα για όλους τους μαθητές, αλλά για ένα παιδί με ήπια νοητική αναπηρία η απόκτηση αυτής της δεξιότητας μπορεί να απαιτεί πιο συστηματική υποστήριξη και προσαρμογές. Οι προαπαιτούμενες γνώσεις και δεξιότητες είναι η κατανόηση της έννοιας του χρόνου μέσω της αναγνώρισης βασικών χρονικών εννοιών (πρωί, μεσημέρι, βράδυ, πριν, μετά, τώρα) και η αναγνώριση της ώρας (τουλάχιστον στο ψηφιακό ρολόι). Η ανάγνωση για τη χρήση ημερολογίου ή προγράμματος, η οργάνωση καθημερινών δραστηριοτήτων με τον προγραμματισμό απλών δραστηριοτήτων σε ακολουθία και την κατανόηση χρονικής διάρκειας δραστηριοτήτων (π.χ. “αυτό διαρκεί 10 λεπτά”) και τέλος οι βασικές εκτελεστικές λειτουργίες με την ικανότητα προσοχής και συγκέντρωσης, την αυτορρύθμιση και διαχείριση παρόρμησης και την κατανόηση απλών οδηγιών και την εκτέλεσή τους με σειρά.
Ως πιθανές δυσκολίες και περιορισμούς μπορούμε να θέσουμε το ότι τα παιδιά με ήπια νοητική αναπηρία μπορεί να δυσκολεύονται να κατανοήσουν αφηρημένες έννοιες όπως η χρονική συνέχεια, η διάρκεια ή το “αργότερα”. Επίσης μπορεί να δυσκολεύονται να θυμούνται τι δραστηριότητες έχουν να κάνουν ή να μεταφέρουν μια δεξιότητα που έμαθαν σε νέα περιβάλλοντα (π.χ. από το σχολείο στο σπίτι), όπως και η διάρκεια της προσοχής τους μπορεί να είναι μικρότερη και να απαιτούν συχνές υπενθυμίσεις ή οπτική υποστήριξη για να παραμείνουν στο πρόγραμμα ή/και μπορεί να δυσκολεύονται να ξεκινήσουν, να προγραμματίσουν ή να ολοκληρώσουν δραστηριότητες χωρίς καθοδήγηση.
-
-
AuthorPosts