Athanasia
Forum Replies Created
-
AuthorPosts
-
-
May 8, 2025 at 9:43 pm #2036
-
April 30, 2025 at 7:52 pm #1972
2ο στάδιο: Σχεδιασμός διδακτικού προγράμματος (συνέχεια)
Χρήση μαθηματικών και καλλιτεχνικών μοντέλων για τον υπολογισμό του χρόνου που απαιτείται για διάφορες σχολικές ή/και εξωσχολικές δραστηριότητες
Για την ενίσχυση της κατανόησης και της εμπλοκής των μαθητών/μαθητριών με ήπια νοητική αναπηρία, αξιοποιούνται δραστηριότητες που συνδυάζουν τα μαθηματικά με δημιουργικές – καλλιτεχνικές προσεγγίσεις. Συγκεκριμένα:
Χρονικά διαγράμματα – χρονογραμμές: Οι μαθητές δημιουργούν εικονικές χρονογραμμές (π.χ. με χαρτόνια ή λογισμικά όπως το Canva ή το PowerPoint), στις οποίες τοποθετούν τις δραστηριότητές τους ανά ώρα. Μαθαίνουν έτσι να εντοπίζουν κενά, να υπολογίζουν τη διάρκεια και να κατανέμουν ορθολογικά τον χρόνο τους.
Χρήση ρολογιών χειροτεχνίας: Οι μαθητές κατασκευάζουν ρολόγια από χαρτόνι με κινητούς δείκτες, ώστε να εξασκηθούν στην έννοια της ώρας. Με βάση αυτά, σχεδιάζουν προγράμματα (π.χ. «από τις 5:00 ως τις 5:30 βλέπω τηλεόραση»).
Υπολογισμός χρόνου με απλά μαθηματικά προβλήματα: Οι μαθητές επιλύουν ασκήσεις που σχετίζονται με την καθημερινότητά τους, π.χ. «Η Μαρία χρειάζεται 15 λεπτά για να διαβάσει ένα κεφάλαιο. Πόση ώρα θα χρειαστεί για 3 κεφάλαια;». Έτσι εξασκούνται σε προσθέσεις, αφαιρέσεις και πολλαπλασιασμούς με μονάδα μέτρησης τον χρόνο.
Καλλιτεχνική αναπαράσταση προγράμματος: Ζωγραφίζουν ή κατασκευάζουν με πλαστελίνη / χαρτί / κολάζ το «ημερήσιο πρόγραμμά» τους. Με αυτόν τον τρόπο, οι έννοιες αποτυπώνονται οπτικά.
Αξιολόγηση κατεκτημένης γνώσης & τρόποι ανατροφοδότησηςΗ αξιολόγηση θα γίνει διαμορφωτικά, προσαρμοσμένη στις γνωστικές και λειτουργικές δυνατότητες των μαθητών/μαθητριών.
Μέθοδοι αξιολόγησης:
Κατασκευή ημερήσιου προγράμματος: Ο μαθητής παρουσιάζει το πρόγραμμά του με χρονική αλληλουχία, χρησιμοποιώντας ρολόι, εικόνες ή/και γραπτό λόγο.
Ασκήσεις αναγνώρισης ώρας: Χρήση ρολογιών για να ελέγξουμε αν ο μαθητής μπορεί να διαβάζει και να εκφράζει σωστά ώρες.
Προφορικές ή οπτικοποιημένες ερωτήσεις αυτοαξιολόγησης όπως:
«Πρόλαβα να τελειώσω τη δραστηριότητα στον χρόνο που υπολόγισα;»
«Πού χρειάστηκα περισσότερο χρόνο και γιατί;»
Ανατροφοδότηση:
Παρέχεται με ενισχυτικό λόγο («Τα κατάφερες πολύ καλά στον υπολογισμό!»), εικόνες με εκφράσεις προσώπων (χαμογελαστό/ουδέτερο/λυπημένο πρόσωπο) ή με χρώματα (πράσινο – καλά, κίτρινο – μέτρια, κόκκινο – προσπάθησε ξανά). -
April 28, 2025 at 5:12 pm #1941
Στόχος 1:
Συμπεριφορά: Ο μαθητής/η μαθήτρια θα αναγνωρίζει τις βασικές καθημερινές του/της δραστηριότητες.
Συνθήκη: Με τη βοήθεια εικονογραφημένου ημερολογίου.
Κριτήριο: Με επιτυχία τουλάχιστον στο 80% των δραστηριοτήτων σε 3 συνεχόμενες προσπάθειες.
Στόχος 2:
Συμπεριφορά: Ο μαθητής/η μαθήτρια θα εκτιμά τη χρονική διάρκεια απλών δραστηριοτήτων (π.χ. διάβασμα, ντύσιμο).
Συνθήκη: Μέσω συμμετοχής σε ομαδικές δραστηριότητες χρονικής εκτίμησης με χρονόμετρο.
Κριτήριο: Εκτίμηση μέσα σε εύρος ±5 λεπτών στο 70% των περιπτώσεων.
Στόχος 3:
Συμπεριφορά: Ο μαθητής/η μαθήτρια θα οργανώνει το πρόγραμμά του/της για μια σχολική ημέρα.
Συνθήκη: Με χρήση οδηγού/προτύπου ημερήσιου προγράμματος.
Κριτήριο: Ολοκλήρωση της οργάνωσης με σωστή αλληλουχία δραστηριοτήτων σε τουλάχιστον 4/5 περιπτώσεις.1. Χρήση Οπτικών Υποστηρικτών Μέσων (Visual Supports)
Εικόνες ρολογιών, εικονικές χρονογραμμές, πίνακες καθηκόντων (task boards).
Οπτικοποίηση της έννοιας του χρόνου βοηθά την κατανόηση της διάρκειας.
2. Χρονόμετρα και ΥπενθυμίσειςΧρήση ψηφιακών ή αναλογικών χρονομέτρων για μέτρηση διαστήματος.
Υπενθυμίσεις μέσω ήχου ή δόνησης για αλλαγή δραστηριοτήτων.
3. Τεχνική “Προβλέπω και Οργανώνω”Μαθαίνουν να «προβλέπουν» πόσος χρόνος χρειάζεται για μια δραστηριότητα και να τοποθετούν το χρόνο στο πρόγραμμα.
Κατάλληλη για εξάσκηση μέσω παιχνιδιών και δραστηριοτήτων πρόβλεψης.
4. Μέθοδος “Σπάσε το έργο σε βήματα” (Task Analysis)Ανάλυση κάθε έργου σε μικρά, διαχειρίσιμα βήματα.
Για κάθε βήμα ορίζεται εκτιμώμενος χρόνος ολοκλήρωσης.
5. Χρήση Ειδικών Ημερολογίων ή ChecklistsΔημιουργία απλών, καθημερινών checklists με χρωματική κωδικοποίηση.
Σημειώνουν κάθε φορά που ολοκληρώνουν μια δραστηριότητα εντός χρόνου. -
April 24, 2025 at 2:52 pm #1895
Η αποτελεσματική διαχείριση του χρόνου απαιτεί ένα σύνολο δεξιοτήτων που περιλαμβάνει την κατανόηση και αίσθηση του χρόνου, τον προγραμματισμό και την οργάνωση καθημερινών δραστηριοτήτων, την ιεράρχηση προτεραιοτήτων και την τήρηση χρονοδιαγραμμάτων. Μαθητές και μαθήτριες με ήπια νοητική αναπηρία συχνά εμφανίζουν δυσκολίες σε αυτές τις δεξιότητες, λόγω περιορισμών στη γνωστική λειτουργία, στη μνήμη εργασίας, στην αντίληψη αλληλουχίας γεγονότων και στη συγκέντρωση της προσοχής. Ενδέχεται να δυσκολεύονται να εκτιμήσουν τη διάρκεια μιας δραστηριότητας, να οργανώσουν με λογική σειρά τις υποχρεώσεις τους ή να μεταβούν ομαλά από τη μία δραστηριότητα στην άλλη. Επιπλέον, μπορεί να παρουσιάζουν δυσκολία στην κατανόηση αφηρημένων εννοιών όπως ο χρόνος και οι προθεσμίες, και να χρειάζονται σταθερή καθοδήγηση και υποστήριξη για να παραμείνουν συγκεντρωμένοι στους στόχους τους. Σύμφωνα με τους Hughes, Green και Ryan (2010), η παρέμβαση που στοχεύει στην ενίσχυση των δεξιοτήτων διαχείρισης χρόνου σε άτομα με νοητική αναπηρία μπορεί να είναι αποτελεσματική όταν βασίζεται σε πρακτικές και εξατομικευμένες στρατηγικές, όπως η χρήση οπτικών βοηθημάτων (π.χ. εικονικά προγράμματα, χρονόμετρα), οι απλές και σαφείς οδηγίες, η δημιουργία ρουτίνας και η συνεχής ανατροφοδότηση. Μέσω αυτών των προσεγγίσεων, είναι δυνατή η σταδιακή ενίσχυση της αυτονομίας τους και η βελτίωση της καθημερινής τους λειτουργικότητας.
-
April 23, 2025 at 9:34 pm #1882
Θα μπορούσε να γίνει:
1)καταγραφή χρόνου και εκτίμηση διάρκειας
Μέθοδος: Χρήση “ημερολογίου δραστηριοτήτων”
Παράδειγμα: Ο μαθητής καταγράφει για μία εβδομάδα πόση ώρα του παίρνει να κάνει συγκεκριμένες εργασίες (π.χ. να τελειώσει ένα φύλλο εργασίας, να οργανώσει την τσάντα του, να διαβάσει μια σελίδα).
2) Χρήση οπτικών βοηθημάτων και χρονομετρών
Εργαλεία:
Οπτικά προγράμματα : Πίνακες με εικόνες ή σύμβολα που δείχνουν τη σειρά δραστηριοτήτων μέσα στη μέρα.
Time Timer ή κουζίνας με οπτική ένδειξη: Βοηθά στον ορατό προσδιορισμό του χρόνου που απομένει.
Για παράδειγμα :Attachments:
You must be logged in to view attached files. -
April 23, 2025 at 8:13 am #1863
Η σωστή διαχείριση του χρόνου αποτελεί βασική δεξιότητα για κάθε μαθητή, καθώς τον βοηθά να οργανώνει καλύτερα τις υποχρεώσεις του, να μειώνει το άγχος και να εργάζεται πιο αποτελεσματικά. Μέσα από τη δημιουργία ενός προγράμματος, ο μαθητής μπορεί να θέτει προτεραιότητες, να αξιολογεί τις εργασίες του και να αποφεύγει την αναβλητικότητα. Ιδιαίτερα για τους μαθητές με ήπια νοητική αναπηρία, η διδασκαλία αυτών των δεξιοτήτων είναι κρίσιμη, καθώς συμβάλλει στην καλλιέργεια της αυτονομίας, της οργάνωσης και του προσωπικού ελέγχου. Μέσα από ειδικά προγράμματα παρέμβασης, οι μαθητές μαθαίνουν να συνδέουν τον χρόνο με την καθημερινότητά τους, γεγονός που βελτιώνει συνολικά την ποιότητα της ζωής τους και ενισχύει την ανεξαρτησία τους.
-
-
AuthorPosts